Město | Zbiroh |
---|---|
Délka | 12 |
Převýšení | 100 |
Jak už název napovídá, trasa je jen kousek od městečka Zbiroh s jeho nádherným zámkem. Tento zámek je nazývám zámkem tří císařů Karla IV, Zikmund Lucemburský a Rudolfa II. Na zámku působili další velmi slavné osobnosti jako Alfons Mucha nebo B. H. Strousberg. A právě jeho příběh Vám přinášíme:
Bethel Henry Strousberga se narodil roku 1823 v Neidenburgu ve východním Prusku, v dnešním polském městečku Nidzica, známém jako brána Mazurských jezer. Záhy osiřel a ujal se ho strýc, který žil v Londýně. Bethel vystudoval a živil se jako novinář a agent několika obchodních společností, ale dál pilně studoval, naučil se několika cizím jazykům, konvertoval ke křesťanství a oženil se. Slibně rozjetou kariéru si poprvé pokazil sám ve čtyřiadvaceti letech, kdy se pokusil zdefraudovat svěřené peníze. I po propuštění z vězení se však dokázal udržet v oboru. V 60. letech 19. století byl coby zkušený pojišťovací agent se znalostí pruského prostředí, ekonomie a práva pověřen skupinou anglických investorů, aby vyjednal a vedl výstavbu soukromých železnic v Prusku. Strousberg přitom prokázal značné organizační schopnosti a podařilo se mu vytvořit výnosný podnik, který expandoval i do dalších evropských zemí. Strousbergovo impérium mělo vlastní průmyslovou základnu v uhelných dolech a železárnách, na železniční dopravu navazoval další průmysl a služby. Vybudoval a vlastnil řadu železnic v celé Evropě a také významné továrny. V jeho podnicích se efektivita snoubila s inovacemi – v továrnách na lokomotivy například zavedl montážní linku ještě před Henrym Fordem, který je obecně považován za jejího objevitele.
Strousberg, přezdívaný král železnic, patřil k nejvýznamnějším evropským podnikatelům té doby. Zároveň však přeceňoval své síly při rozsáhlých rizikových investicích, uplácel a ignoroval rostoucí problémy. Kvůli nedostatku hotových peněz se dostával se do konfliktů s bankami a ztrácel politickou podporu. Zásadní ránu mu zasadil krach na vídeňské burze v roce 1873, jeho impérium se však definitivně zhroutilo až o dva roky později. Nový návrat na scénu se mu už nepodařil a v šedesáti letech zemřel v Berlíně – sice jako relativně chudý, ale na druhé straně vážený poslanec říšského parlamentu.
Slibovaný mezinárodní hotel, lázně a divadlo sice ve Zbirohu Strousberg nikdy nepostavil, ale podařilo se mu strhnout starý zbirožský hrad a na jeho místě vybudovat přepychový novorenesanční zámek, obklopený anglickým parkem. Za jeho éry bylo v městečku šestnáct hospod, z toho tři s nevěstincem. Zřídil také několik železáren, uhelných dolů, továren, vysokých pecí, válcoven a pil. Pro své zaměstnance stavěl byty a domky, zřídil závodní stravování a dokonce i první podnikovou mateřskou školku.
Dnes barona Strousberga připomíná například Železářské a slévárenské muzeum v Komárově a také zbytky náspů rozestavěné železniční trati z Mirošova do Zbiroha a Svaté Dobrotivé. Podobně jako řada jeho snů se však tahle trať nikdy nedočkala okamžiku, kdy by po ní jezdila pravidelná linka.
Zdroj: https://www.kudyznudy.cz/
Pozice | Jméno | Čas | Tempo | Body |
---|---|---|---|---|
1 | Marek Bergauer | 00:47:59 | 03:59 min/km | 924 |
2 | Martin Pochopin | 00:56:13 | 04:41 min/km | 850 |
3 | Jana Josková | 01:01:39 | 05:08 min/km | 801 |
4 | David Šnorek | 01:02:34 | 05:12 min/km | 793 |
5 | Petr Štětka | 01:03:56 | 05:19 min/km | 781 |
6 | Petra | 01:13:41 | 06:08 min/km | 693 |
7 | Kristyna Minarova | 01:19:49 | 06:39 min/km | 638 |
8 | Martina Machatova | 01:21:54 | 06:49 min/km | 619 |
9 | Lukáš Hlůže | 01:22:00 | 06:49 min/km | 618 |
10 | Ivana Součková | 01:24:45 | 07:03 min/km | 593 |